پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182397
روشنفکري به سبک استاد!
تاریخ انتشار : 1394/05/11 09:25:03
نمایش : 1552
روشنفکر در اصل به معناي کسي است که فکري روشن دارد در معناي علمي آن هم روشنفکر به کسي گفته مي شود که زندگي اش را صرف فعاليت هاي فکري و ايدئولوژيک کرده است
به گزارش جهانبين نيوز مظاهر توفيقي فعال رسانه اي در يادداشتي نوشت:

جريان روشنفکري در ايران با تحصيل عده اي از ايرانيان در خارج از کشور آغاز شد البته توجه دولت قاجار به لزوم فراگيري علوم و خروج از عقب ماندگي در جهان هم در اين ميان موثر بوده است. تاثير فرهنگ غرب برروي عقيده تحصيل کنندگان و نابساماني اوضاع حکومت هاي خودکامه سلطنتي موجب گرديد که دو فاکتور ضد روحانيت و ضد در باري بودن از مشخصات اصلي هر روشنفکر باشد.

نگاه به غرب خصوصاً به کشور فرانسه هم در اولين گروه از روشنفکران ايراني ديده مي شود گرايش به غرب حتي در دوره رضا خان هم که ديدگاه هاي سرسخت و نظامي در آن مشهور بود وجود دارد اگر چه در بين روشنفکران عده اي هم بوده اند که ديدگاه هاي ضد غربي داشته اند مانند شريعتي، اقبال لاهوري و... با اين همه در کنار نسل هاي مختلف روشنفکران، روشنفکرنماهايي هم وجود دارند ، آن هايي که ژست روشنفکري آن ها غالب بر عقايدشان است ژستي که غالباً برطبل مخالف زدن را نشان مي دهد.

دکتر صادق زيبا کلام از جمله افرادي است که چند سالي است که ژست روشنفکري به خود گرفته است در اينکه ايشان استاد علوم سياسي در دانشگاه است و برگردن امثال مني مستقيماً و يا غير مستقيم حق استادي دارد شکي نيست اما گاهاً مواضع اين استاد محترم خارج شأن يک استاد دانشگاه است نمونه آن هم نامه اخير وي به شهردار تهران است.

در اين نامه ضمن انتقاد به ورود شهرداري تهران به مسائل سياسي با قاطعيت ادعا شده جنابعالي (شهردار تهران) و ساير متعرضين به پرونده خون هاي آلوده از کم و کيف ماجرا اطلاعي نداريد؟ واقعا چه استدلالي در اين خصوص مي توان ديد، چرا بايد هميشه بايد داناي مطلق امثال دکتر زيبا کلام باشند و بقيه نادان؟ با چه منطقي فرد مخالف شما بايد جاهل به ماجرا باشد و شما عالم؟ اگر ملاک شما تحصيلات است مخاطب شما در نامه (قاليباف) هم درجه شما در تحصيلات است، اگر ملاک شما سمت شماست امثال دکتر قاليباف به دليل حضور در مناسب نظامي و انتظامي قاعدتا بايد به پرونده اي چون خون هاي آلوده حداقل در حد شما اطلاع داشته باشند.

در قسمتي ديگر از اين نامه در حمايتي تلويحي از صادر کننده خون هاي آلوده (فرانسه) عنوان شده اين خون ها به برخي ديگر از کشور ها نيز صادر شده و حتي در فرانسه هم جان عده اي را گرفته است. به واقع هر مخاطبي با هر گرايشي به اين جمله دقت کند غير از عوامگرايي و عناد چيزي نمي تواند مشاهده کند. ارسال خون هاي آلوده به ساير کشورها نه تنها گناه کشور صادر کننده را نمي شويد بلکه آن را تشديد مي کند. مجدداً در اين کلام هم نبودن منطق و استدلال و آن هم از سوي يک استاد دانشگاه را مي توان ديد البته شابد هم جانبداري از غرب !

در قسمتي ديگر از نامه مذکور به سخت گيري فرانسه در مذاکرات هسته اي اشاره شده و آن را ناشي از مصالح و منافع آن کشور دانسته است. حال اين سوال پيش مي آيد چطور مصالح و منافع يک کشور خارجي از ديد شما طبيعي و منطقي است و بايد آن را پذيرفت، اما رفتار اعتراضي عده اي در مقابل اين دشمن سخت گير نوعي سياسي بازي است! شما که استاد علوم سياسي هستيد قطعا از امثال چون مني بهتر مي دانيد که فرانسه در مذاکرات هسته اي نقش نماينده رژيم اسرائيل را عهده دار بود اين امر را شخص نتانياهو عنوان داشته.

قطعاً شما به عنوان يک استاد علوم سياسي نمي توانيد منکر ارتباط سخت گيري هاي فرانسه با نماينده رژيم صهيونيستي بودن آن باشيد. البته شايد هم در ديدگاه شما سخت گيري حق اسرائيل هم هست شايد هم سخت گيري حق همه هست جز خودمان! دکتر زيبا کلام در بخش ديگري از نامه مذکور به ارتباط چاپ بنر عليه رئيس جمهور آمريکا و حضور شهردار تهران در انتخابات اشاره کرده است و اين اقدام را تلويجاً چاپلوسي قاليباف براي اصول گرايان دانسته است ؟

صرف نظر از اينکه اصول گرايان، قاليباف را جزء خود بدانند يا نه يا قاليباف تمايلي به حضور در اين جريان سياسي داشته باشد يا نه باز هم ارتباط منطقي بين اين دو مقوله نمي توان تصور کرد خصوصاً اينکه اين مطلب را يک استاد علوم سياسي ! مدعي شود واقعاً يک عقل سليم مي تواند اين ادعا را با اين صراحت و قطعيت بپذيرد.

ساير دستگاه هاي اجرايي هم به مناسبت هاي مختلف اقدام به چاپ بنر با محتوا سياسي مي کنند مانند وزارت ارشاد ، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ، سازمان هاي انقلابي و حتي تشکل هاي مردمي، با استقلال آقاي دکتر بايد در انتخابات آتي شاهد جمع چند صد نفره نامزد هاي انتخاباتي باشيم چرا که آن ها هم بنر چاپ کرده اند!

دکتر زيبا کلام همچنين مدعي شده اند که اهالي پايتخت راضي به صرف هزينه بيلبورد سياسي نيستند.

اين ادعا هم مطلق نيست قطعاً عده اي چون دکتر زيبا کلام موافق طرح مواضع ضد استکباري نيستند اما به حرف عده اي نا معلوم نمي توان کل جمعيت پايتخت را همسو با ديدگاه خود بدانيم.

دکتر زيبا کلام به عنوان يک استاد دانشگاه مي داند تعميم دادن در علوم اجتماعي داراي شرايطي است، انجام تحقيقات مفصل آماري نمونه گيري هاي متعدد از جامعه و ... بر اساس کدام تحقيق جامع ايشان به عنوان يک استاد دانشگاه به خود اجازه مي دهد فکر خود و امثال خود را به جامعه تعميم دهد! مگر اينکه ايشان مکاشفات يا کراماتي داشته باشند که ديگران از آن بي خبر باشند .

البته ايشان اگر منصف باشند بايد به حضور قشر عظيمي از همين مردم تهران در مناسبت مختلف و طرح و حمايت از شعار هاي ضد استکباري آن ها اندک توجهي داشته باشند.

لااقل در مقابل تفکرات صرفاً تئوريک ايشان حضور مردم در راهپيمائي ها اقدامي مشهور تر است مگر اينکه بپذيريم صرف تفکر و استدلال ايشان بر شواهد مذکور ارجحيت دارد.

کلامي با استاد!

در مجموع انتظار شاگردان شما اين است اگر روشنفکر هستيد و يا ژست روشنفکري بر خود مي گيريد دست کم به اصول روشنفکري مقيد باشيد آناتول فرانس در تعريف روشنفکري به لزوم ارتباط مواضع روشنفکران با منافع در مصالح عمومي تاکيد مي کند.

ماکس وبر در تعريف روشنفکري به تعلق روشنفکر و ارزش هاي فرهنگي تاکيد دارد جلال آل احمد در تعريف روشنفکري بر دور بودن در روشنفکر از تعصب تاکيد مي کند.

ادوارد سعيد در تعريف روشنفکري بر لزوم اينکه روشنفکر بايد نقش همه اقشار را بازي کند تاکيد دارد.

مقام معظم رهبري در تعريف در روشنفکر بر شناخت جريان هاي زندگي ، واقعيات موجود و دشمن شناسي روشنفکر تاکيد دارد.

به واقع ديدگاه شما در نامه مذکور با کدام يک از ويژگي هاي طرح شده ارتباط دارد ؟ در کجاي اين نامه ، منافع و مصالح مورد تاکيد آناتول فرانس ، تعلق به ارزش هاي فرهنگي ماکس وبر ، فراغت از تعصب جلال آل احمد ، همه گيري مورد نظر ادوارد سعيد و يا دشمن شناسي و اشراف بر جريان هاي زندگي مد نظر مقام معظم رهبري را مي توان مشاهده کرد؟
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html